Statystyki

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj86
mod_vvisit_counterWczoraj2459
mod_vvisit_counterW tygodniu13257
mod_vvisit_counterTydzień temu16652
mod_vvisit_counterW miesiącu46420
mod_vvisit_counterMiesiąc temu72601
mod_vvisit_counterRazem2898248

Online: 43
Twoje IP: 107.22.126.144
,
Dzisiaj mamy: Paź 20, 2017

innowacje
Raport z innowacji pedagogicznej „Nasi skrzydlaci przyjaciele” PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Wtorek, 02 Grudzień 2014 18:24

Jastrzębie-Zdrój 10.09.2014r.

 

 

Raport z innowacji pedagogicznej „Nasi skrzydlaci przyjaciele”

realizowanej w latach szkolnych 2009/2014

w Szkole Podstawowej nr 20 przy Zespole Szkół nr11.

 

bocian

 

Innowacja pedagogiczna „Nasi skrzydlaci przyjaciele” realizowana była od września 2009 r. do czerwca 2014r. w ramach opracowanych założeń i harmonogramów w klasach edukacji wczesnoszkolnej. Treści programu zostały ujęte w 6 modułach:

1. Przyjaciele ptaków

2. Polska – królestwem bociana

3. Jesienne wędrówki

4. Czy zima ptaków się ima?

5. Wiosenne spotkania

6. Blisko nas.

Każdy moduł zawierał tematykę , zakres treści programowych do realizacji, cele w ujęciu operacyjnym, formy, metody, środki realizacji.

Program realizowałam zarówno w formie odrębnych zajęć, jak i poprzez włączenie w cykl nauczania treści wychowania: wychowanie zdrowotne, umysłowe i estetyczne. Treści tak dobrałam, aby rozwijały logiczne myślenie, zachęcały dzieci do poszukiwania, działania i wspólnych wędrówek oraz inspirowały do kreatywnej twórczości w oparciu m.in. o dostępne środki i narzędzia multimedialne. Tematem innowacji wybrałam właśnie ptaki, gdyż są one atrakcyjną, a jednocześnie stosunkowo łatwą do obserwowania grupą kręgowców. Możemy je spotkać praktycznie w każdym środowisku, nawet w centrum miasta.
         Nadrzędnym celem programu było zachęcenie dzieci w młodszym wieku szkolnym do samodzielnego poznawania przyrody, jak również do przyjemnego spędzenia czasu wolnego. Główne założenia oraz zaplanowane cele

- rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych,

- rozwijanie pasji i zainteresowań ornitologicznych,

- popularyzowanie wiedzy na temat ptaków i ich środowiska życia,

- rozwijanie potrzeby kontaktu z przyrodą oraz uwrażliwienie na jej piękno,

- rozwijanie umiejętności dbania o środowisko przyrodnicze,

- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,

- rozwijanie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego i samodzielnego    wnioskowania

- wdrażanie do samodzielnej pracy, korzystanie z różnych źródeł wiedzy,

innowacji zostały zrealizowane: 

Cele programu realizowane były w dużej mierze w naturalnym środowisku poprzez obserwacje, działalność praktyczną oraz spotkania (m.in. z leśnikiem, ekologiem) z preferowaniem metod aktywizujących i technik twórczych.

Poprzez atrakcyjność i różnorodność zajęć, które pobudzały uczniów do myślenia, obserwowania i działania uczniowie przyswoili i pogłębili wiedzę o szczególnym elemencie przyrody jakim są ptaki jak również poznali formy ochrony środowiska.

Prowadziliśmy obserwacje ptaków w terenie, rozmawialiśmy o nich, zastanawialiśmy się wspólnie jak możemy im pomagać, rozwiązywaliśmy zadania na kartach pracy. Założyliśmy szkolny Klub Bociana. Maskotka klubu został bocian Bob, który towarzyszył nam przez trzy lata w zajęciach. Prowadziliśmy kronikę Klubu, która na bieżąco uzupełnialiśmy.

Nawiązaliśmy współpracę z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków, Towarzystwem Przyrodniczym „Bocian”, współpracowaliśmy z Wydziałem Ochrony Środowiska i Rolnictwa miasta Jastrzębie-Zdrój.

Uczniowie włączyli się w akcje liczenia ptaków w ramach Zimowego Ptakoliczenia, Europejskich Dni Ptaków oraz Akcji SPRING ALIVE. Wyniki liczenia były przekazywane do Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, wzbogacając w ten sposób ogólnopolską pulę informacji o liczebności  i migracjach poszczególnych gatunków w Polsce.

Uczniowie zajmowali się również budzącą wiele kontrowersji tematyką dokarmiania ptaków. Dyskutowali nad słusznością  takiego działania. Ostatecznie zdecydowano, że będziemy dokarmiać ptaki. Zorganizowano konkurs „Zbuduj karmnik”. Przedmiotem konkursu było rodzinne wykonanie karmnika dla ptaków. Część karmników wróciła do uczniów, kilka rozwieszono na terenie szkolnym.

Podczas realizacji programu innowacji dzieci uczestniczyły w zajęciach ekologicznych „Selektywna zbiórka odpadów” oraz warsztatach plastycznych „Znamy rady na odpady”. Wykazały się pomysłowością w grupowym tworzeniu przestrzennych prac technicznych z zastosowaniem niekonwencjonalnych technik z wykorzystaniem materiałów odpadowych.

Przeprowadzaliśmy eksperymenty z jajkiem, rozwiązywaliśmy problem „Co było pierwsze jajko czy kura”.

Uczestnicząc w przedstawieniu ekologiczno – przyrodniczym uczniowie mieli możliwość zaprezentowania swoich talentów muzycznych i teatralnych.

Każdy członek Klubu Bociana prowadził swoje portfolio, w którym umieszczali prace, karty obserwacji, informacje na temat ptaków, opowiadania, komiksy. Uzupełnialiśmy systematycznie gazetkę ścienną. Stworzyliśmy albumy „Krukowatych”, „Poezji Ptasiej”.

Dokumentowałam działania dzieci poprzez m.in. wykonywanie zdjęć, rysunków z wypraw  po najbliższej okolicy. Umieszczałam na bieżąco działania z przebiegu innowacji na stronie internetowej szkoły.

Podczas wszystkich wyjść uczniowie dokonywali samodzielnych obserwacji przyrody, dostrzegali piękno środowiska naturalnego, a przez to pogłębiali więzi emocjonalne z przyrodą. Uczestnicy odczuwali potrzebę kontaktu z naturą oraz mieli świadomość przynależności do niej, mieli również możliwość integracji w grupie. Podczas wyjazdów i wyjść uczniowie przestrzegali zasad właściwego zachowania. Rozpoznają niektóre gatunki ptaków występujących w najbliższej okolicy oraz potrafią wskazać miejsca ich występowania.
Ewaluacja.

Prowadzone zajęcia zostały bardzo pozytywnie przyjęte przez większość uczniów i nauczycieli. Często spotykaliśmy się ze zdziwieniem uczniów, którzy przekonywali się, że wystarczy wyjść za ogrodzenie szkoły, czy nawet na boisko i już udaje nam się obserwować kilka gatunków ptaków. Przekonywaliśmy się także, że wiedza uczniów na temat ptaków, które mają okazję obserwować codziennie jest niewielka: sroki mylone są z wronami, a czasami wszystkie czarne ptaki wrzucane do jednego worka pod hasłem „kruk”.

Ewaluacja prowadzona była po każdym roku realizacji programu w formie testu opracowanego przez autorkę programu oraz obserwacja uczniów i analiza wytworów.   wyniku badania rodziców można stwierdzić, iż są również zadowoleni z udziału swoich dzieci w tych zajęciach. Jednogłośnie wypowiedzieli się, że realizacja innowacji była zgodna z założeniami i celami. Program był bardzo interesujący, a ich dzieci chętnie uczestniczyli w zajęciach.

             Mocne strony programu innowacji:
- Różnorodne i ciekawe metody pracy z uczniami.
- Możliwość dokonywania obserwacji i eksperymentów bezpośrednio w przyrodzie.
- Duży nacisk na podniesienie świadomości ekologicznej uczniów oraz uwrażliwienie ich na piękno i potrzeby przyrody.
- Wdrażanie uczniów do redagowania sprawozdań i artykułów.
- Kształtowanie nawyków proekologicznych w życiu codziennym.

- Wzrosła integracja zespołów klasowych oraz wzbogaciła się oferta dydaktyczna szkoły

Słabe strony programu innowacji:

Pogoda - nie sprzyjająca aura - ciągłe opady deszczu w okresie jesiennym i wiosennym była przyczyną zmian terminów wycieczek.
Wnioski:
Program innowacji pedagogicznej pod hasłem „Nasi skrzydlaci przyjaciele” został zrealizowany i m
oże być nadal realizowany w szkole.

                                                Maria Pacan

 

                                                    

 

 
Jak wygląda przedwiośnie? PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Niedziela, 23 Marzec 2014 19:59

 
Obserwujemy ptaki wczesną wiosną PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Niedziela, 23 Marzec 2014 19:36

IMG89d3bb4160f8171d8a1c591aed1226a3Wiosna przyszła w tym roku wyjątkowo szybko, ale wciąż czekamy na powrót wielu jej ptasich posłańców, w tym jaskółek dymówek i bocianów białych. To właśnie tych gatunków,  a także 3 innych (kukułek, jerzyków i żołn) będziemy wspólnie wypatrywać w ramach rozpoczynającej się 21 marca tegorocznej polskiej edycji projektu Spring Alive. Już dzisiaj serdecznie zapraszamy Państwa i Państwa podopiecznych do udziału w tej inicjatywie, do rejestrowania swoich obserwacji na stronie www.springalive.net i do korzystania z przedstawionych tam propozycji. Mamy nadzieję, że każdy znajdzie tam coś dla siebie. 

Serdecznie pozdrawiamy
Zespół OTOP

 

Więcej…
 
Nasze jesienne obserwacje ptaków PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Wtorek, 12 Listopad 2013 21:07

Krzyżówki są najbardziej znanymi kaczkami. Od nich pochodzą nasze kaczki domowe. Stąd bywa, że niektóre domowe kaczki mają kolorowe upierzenie, bardzo podobne do upierzenia krzyżówki. Kaczka ta w Polsce nie jest objęta ochroną - jest to ptak łowny. Krzyżówka nie jest wybredna. Przystosowuje się do zmiennych warunków środowiska. Wspaniale wykorzystuje obecność człowieka, korzystając z dokarmiania. Krzyżówka jak i inne kaczki to zagniazdowniki. Oznacza to, że pisklęta w kilka godzin po wykluciu osiągają samodzielność. Nie są karmione bezpośrednio przez rodziców, nie musza dorastać w gnieździe. Potomstwem zajmuje się samica, która wodzi pisklęta na żerowisko, pomagając im znaleźć pokarm. Odżywiają się tym, co mogą przecedzić przez dziób, głównie są to rośliny wodne, wyławiane w płytkiej wodzie. Potrafią tez rozdrobnić owoce, np. miękkie jabłko. Dorosłe ptaki pierzą się dwa razy do roku.. Ptaki tracą wówczas zdolność lotu i muszą się ukrywać. We wrześniu i październiku kaczory ponownie się pierzą zyskując szatę godową. Jeśli obserwujemy zimujące kaczki, wówczas możemy zwrócić uwagę na ich toki. Najczęściej krzyżówki zanim dobiorą się w pary, przebywają stadnie na wodach. Samice zachęcają wybrane samce do toków krążąc przy nich. Samiec chcąc zaimponować samicy i innym kaczorom unosi ciało na wodzie, machając przy tym skrzydłami. Wypina pierś, po czym opada na wodę, przegania inne samce przebywające w pobliżu, a na koniec zanurza dziób w wodzie trzepiąc nim na boki i bulgocąc przy tym.

Więcej…
 
Europejskie Dni Ptaków PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Środa, 16 Październik 2013 16:32

maria1maria2

W tym roku Europejskie Dni Ptaków obchodzono 5 – 6 października.

Klasa IIIb, jak co roku, włączyła się w obchody największego międzynarodowego święta ptaków i ludzi. 4 października obserwowaliśmy i liczyliśmy ptaki, które odbywają w tym czasie swoją wielką jesienną wędrówkę.

Dane z naszych obserwacji przenieśliśmy do elektronicznej karty obserwacji dostępnej na stronie otop.org.pl

maria3

Nurogęś - ptak Europejskich Dni Ptaków 2013

Więcej…
 
Europejskie Dni Ptaków PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Środa, 16 Październik 2013 16:23

maria1maria2

W tym roku Europejskie Dni Ptaków obchodzono 5 – 6 października.

Klasa IIIb, jak co roku, włączyła się w obchody największego międzynarodowego święta ptaków i ludzi. 4 października obserwowaliśmy i liczyliśmy ptaki, które odbywają w tym czasie swoją wielką jesienną wędrówkę.

Dane z naszych obserwacji przenieśliśmy do elektronicznej karty obserwacji dostępnej na stronie otop.org.pl

maria3

Nurogęś - ptak Europejskich Dni Ptaków 2013

 

Więcej…
 
Konkurs PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Niedziela, 02 Czerwiec 2013 19:14

Z okazji Dnia Bociana w roku 2013 PTPP "pro Natura" ogłasza konkurs pod hasłem RYMOWANIE o BOCIANIE na wierszyk o bocianie/-nach. Wiersz powinien mieć maksymalnie cztery wersy. Utwory należy przesyłać na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. do dnia 27.05.2013. Każdy uczestnik konkursu może przesłać maksymalnie dwa wiersze.
Wszystkie nagrodzone utwory zostaną opublikowane na naszej stronie www.bociany.pl oraz na profilu bociany.pl, na portalu Facebook. Wyniki zostaną ogłoszone do dnia 05.06.2013.

 

bocian

 
Zimowe Ptakooliczenie PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Poniedziałek, 25 Luty 2013 20:31

Zimowe Ptakooliczenie (dawniej Zimowe Liczenie Ptaków w Parkach i Ogrodach) to akcja organizowana przez OTOP co roku w każdy ostatni weekend stycznia. Tegorocznym Ptakiem Zimy został wybrany łabędź niemy.

Członkowie Klubu Bociana wzięli udział w liczeniu ptaków zimą już po raz drugi. W tym roku mieliśmy o wiele więcej szczęścia niż poprzednio, mimo mroźnego dnia, bo mogliśmy obserwować i liczyć ptaki w karmnikach i na drzewach.

Po przeliczeniu w klasie ilości obserwowanych ptaków wypełniliśmy kartę obserwacji oraz dokonaliśmy wpisu na portalu www.awibaza.pl

Ogólne wyniki Zimowego Ptakoliczenia 2013 w Polsce. Więcej informacji na temat tegorocznej akcji -www.otop.org.pl.

tabela

 

 

 
Obserwacje przyrodnicze PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Środa, 02 Styczeń 2013 18:58

dzieciol

W naszym ogrodzie szkolnym mamy nowego gościa. Jakub K. z klasy IIb był pierwszym obserwatorem efektu pracy dzięcioła. Szkoda tylko, że nie mogliśmy mieszkańca tej dziupli zobaczyć.

Kilka informacji na temat dzięcioła.
         Dzięcioły określane są mianem lekarzy drzew i dużo jest w tym racji. Do osiedlenia się wybierają miejsca w których łatwo wykuć dziuplę i wykarmić pisklęta. Preferują zatem drzewa o miękkim drewnie, próchniejące, a przede wszystkim zaatakowane przez szkodniki. Dzięki temu nie muszą daleko szukać pokarmu. Na drzewie mają go pod dziobem, a prawdę mówiąc pod językiem.
         Dzięciołowe języki zasługują na wielką uwagę. Są one bowiem bardzo długie, sprężyste, lepkie i zakończone ostrzem okolonym haczykowatymi zadziorkami. Dzięki temu są w stanie z wąskich norek wyciągnąć organizmy żerujące głęboko w drzewie. Taki język, u dzięcioła zielonego, może mierzyć nawet 18 cm. Osobom niewtajemniczonym trudno sobie wyobrazić gdzie dzięcioł może schować taki kawał języka, gdy ma zamknięty dziób. Okazuje się, że jego nasada znajduje się nad dziobem, na czole i swoją długością owija dookoła czaszkę. Część końcowa języka ciągnie się pod czaszką, gdzie ma trochę miejsca, a sama końcówka znajduje się w dziobie zawsze gotowa do działania. Takim *sprzętem* można łapać zarówno maleńkie i miękkie żyjątka, jak i owady w chitynowych pancerzykach.
         Menu dzięciołów jest dość szerokie, ale poszczególne gatunki mają swoje przysmaki. Dzięcioły zielone zajadają się przede wszystkim mrówkami, ich larwami i jagodami. Dzięcioły białoszyje natomiast przez cały rok stosują dietę wegetariańską. Inne gatunki, pokarm roślinny taki jak: nasiona sosny, świerku, modrzewia, jodły, buku, jesionu, dębu, czy leszczyny jedzą przede wszystkim w zimie, gdy brakuje owadów, czy ślimaków.
         Dzięcioły zimą stołują się w kuźniach. Są to specjalnie wybrane miejsca na drzewie w których mocują szyszki, np. między gałęziami, czy przy odstającej korze, po to by wydziobywać z nich nasiona. Niektóre gatunki dzięciołów spijają również wypływający z drzew sok. Robią to nakłuwając korę zdrowych drzew. Czynność tę nazywa się obrączkowaniem.
         Natura świetnie przygotowała dzięcioła do budowania dziupli. Jego twardy dziób przypomina dłuto, a czaszka, jak kask amortyzuje uderzenia. Niezbędne są również bardzo silne mięśnie szyi oraz mocne i zarazem elastyczne pióra, a także mięśnia na ogonie. Dzięki temu ma silne i stabilne oparcie. Niebagatelne znaczenie ma także ustawienie palców nóg. Dwa są z przodu i dwa z tyłu. Wszystkie zakończone silnymi, ostrymi, zagiętymi pazurami. Dzięki takiemu wyposażeniu dzięcioły mogą się popisywać w czasie wiosennych godów donośnym bębnieniem w spróchniałe drewno.
         Przy wykuwaniu dziupli pracuje zarówno samiec jak i samica. Ich wspólna praca trwa od kilkunastu do ponad 40 dni. Ptaki te z wyjątkiem dzięcioła dużego i zielonego co roku wykuwają sobie nowe dziuple przeznaczone do wychowania piskląt. Prócz tego budują także dziuple noclegowe. Takie domostwa są dość komfortowe, bo zbudowane tak, by nie zaciekała do nich woda i głębokie, bo u dzięcioła czarnego, największego z naszych dzięciołów, mogą dochodzić nawet do 60 cm. Dzięki temu ich gniazda są bezpieczne, a jaja choć białe są niewidoczne dla drapieżników. Ptaki te nie należą do wygodnickich i nie moszczą swoich gniazd puchem. Jaja składają bezpośrednio na skute drewno.

Agnieszka Lepianka. Na podstawie: Przewodnik do rozpoznawania zwierząt i roślin, wyd. Delta, Dziuple i ich mieszkańcy, Alina Rodziewicz, wyd. AFW Mazury

 

 
Ptaki zimą PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Środa, 02 Styczeń 2013 18:43

Każdej zimy na pomoc ze strony człowieka oczekują tysiące głodnych i zziębniętych ptaków, a także osłabione i podatne na choroby zwierzęta leśne. Niesiona pomoc pozwala przetrwać dziko żyjącym zwierzętom niesprzyjające warunki atmosferyczne.

Zima jest najtrudniejszym okresem dla ptaków, sprzymierzeńców rolników, ogrodników i działkowców. Warto wiedzieć o tym, że na przykład jedna mała sikorka zjada rocznie około stu tysięcy gąsienic, szkodników naszych roślin.

O czym należy pamiętać:

  • Ptakom szkodzą resztki obiadowe, solone ziemniaki, słone mięso i tłuszcz, zepsute białe pieczywo, zzieleniałe mięso jak również zalegające pokarmy w karmniku.
  • Codzienne dożywianie ptaków powinno być rozpoczęte jeszcze przed nastaniem mrozów i śniegu i trwać aż do ustalenia się wiosny (zwykle w kwietniu)
  • Rozpoczętego dokarmiania nie wolno przerywać. Przyzwyczajone do regularnego wykładanego pokarmu, ptaki zachowują się inaczej. Są mniej samodzielne niż te, które nie liczą na pomoc człowieka.
  • Pokarm dla ptaków musi być świeży i niesłony. Podstawę jesienno-zimowej karmy powinny stanowić składniki wysokokaloryczne: tłuszcz zwierzęcy i nasiona oleiste. Należy pamiętać o wystawieniu w małych pojemnikach wodę do picia.
  • Niezmiernie ważny jest dobór odpowiedniego karmnika, takiego który zapewniałby dobrą osłonę przed śniegiem, deszczem i wiatrem. Powinien być on umieszczony w bezpiecznym miejscu, w którym ataki drapieżników i niepokojenie przez człowieka zredukowane są do minimum. Karmnik powinien być umieszczony wysoko, poza zasięgiem kocich pazurów.

ptaki14

Więcej…
 
Dokarmiamy ptaki PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Środa, 02 Styczeń 2013 18:19

DSCN6491

 

Kolejny rok bierzemy udział w akcji „Pomóż ptakom przetrwać zimę”. W naszym ogrodzie szkolnym powiesiliśmy karmniki. Systematycznie uzupełniamy je w pokarm. Dzięki Wydziałowi Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta otrzymaliśmy karmę dla ptaków. Mamy nadzieję, że tegoroczna zima nie będzie zbyt surowa dla naszych skrzydlatych przyjaciół.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                  

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2