Statystyki

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj483
mod_vvisit_counterWczoraj2337
mod_vvisit_counterW tygodniu8982
mod_vvisit_counterTydzień temu10518
mod_vvisit_counterW miesiącu21638
mod_vvisit_counterMiesiąc temu57572
mod_vvisit_counterRazem3011095

Online: 28
Twoje IP: 54.92.201.232
,
Dzisiaj mamy: Gru 16, 2017

Dajmy Dzieciom Skrzydła
Uroczyste podsumowanie projektu „Dajmy dzieciom skrzydła” PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Poniedziałek, 24 Czerwiec 2013 20:47

DSCN0405

 

19.06.2013r. w kinie Centrum odbyło się uroczyste podsumowanie projektu „Dajmy dzieciom skrzydła – indywidualizacja procesu nauczania i wychowania w klasach I – III szkół podstawowych w Jastrzębiu-Zdroju”. Podczas spotkania zebrani mogli zobaczyć prezentację multimedialną, obrazującą przebieg programu w każdej ze szkół oraz program artystyczny. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klasy IIa i IIb, którzy przedstawili fragment przedstawienia „Król Maciuś I”. Opiekunem małych artystów była pani Renata Miler. Serdecznie gratulujemy pani i uczniom świetnego występu i godnego reprezentowania naszej szkoły.

 

Więcej…
 
"Dajmy dzieciom skrzydła" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Maria Pacan   
Wtorek, 04 Czerwiec 2013 19:33

„Ciągle być poważnym i nieustannie pracować żaden człowiek nie zdoła.
                                   Zmęczone ciało wymaga odpoczynku, znużony umysł wytchnienia…”

                                                                                                                     Henryk Jordan

 

 

Szkoła Podstawowa nr 20 im. Henryka Jordana wchodząca w skład Zespołu Szkół nr 11w latach 2012-2013 brała dział w projekcie „Dajmy dzieciom skrzydła – indywidualizacja procesu nauczania i wychowania w klasach I-III szkół podstawowych w Jastrzębiu-Zdroju”.  Projekt współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wzięło w nim udział 114 uczniów edukacji wczesnoszkolnej w tym 57 dziewczynek i 57 chłopców. Zrealizowano 480 jednostek lekcyjnych. Godziny zajęć dostosowane były do planu zajęć obowiązkowych. Zajęcia prowadziło 8 nauczycieli: mgr Barbara Albin, mgr Ewa Barnaś, mgr Bogusława Lasota, mgr Renata Miler, mgr Agata Mizera-Kulas, mgr Maria Pacan, mgr Alina Pochcioł, mgr Bożena Tomczak. 

 

W ramach projektu w szkole odbywały się następujące zajęcia:

 

  • zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji – 5 grup (150 uczniów)

  • zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych – 5 grup (150 uczniów)
  • gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy – 3 grupy (36 uczniów)
  • zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych matematycznie „Młody matematyk” – 1 grupa (6 uczniów)
  • zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych polonistyczno-teatralnie „Zabawy słowem” – 1 grupa (6 uczniów)
  • zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczo – matematycznych –„Świat wokół nas” -  1 grupa (6 uczniów)

 

Główne cele projektu wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci w młodszym wieku szkolnym został zrealizowany.

 

   Uczniowie chętnie i systematycznie brali udział w zajęciach, co miało pozytywny wpływ na ich wszechstronny rozwój poznawczy, intelektualny. Zwiększył się zasób wiadomości i umiejętności, rozwinęły się funkcje percepcyjno - motoryczne, wzrósł zasób słownictwa, poprawiła się komunikacja. Każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości. Natomiast wyposażenie klas I - III w pomoce dydaktyczne do wszystkich rodzajów zajęć wzbogaciły bazę dydaktyczną szkoły. Wpłynęło to pozytywnie na różnorodność prowadzonych zajęć. Dzieci bardziej interesowały się proponowanymi formami ćwiczeń, dłużej skupiały uwagę na zajęciach. Specjalistyczne, atrakcyjne dla dzieci pomoce długo będą służyły uczniom uczęszczającym do naszej szkoły. W przeprowadzonych ankietach rodzice przyznają, że zajęcia stanowiły dużą pomoc  dla ich dzieci, korygowały zaburzenia, pomagały uwierzyć we własne siły oraz rozwijały zainteresowania dzieci.

 

 

 

„Nasza szkoła jest jak ptak, który pozwala nam wzbić się do góry i skrzydłami rozsunąć przed sobą wiedzy chmury.”

 

 

Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy.

 

„Jeśli zmęczy cię nauka – to pomocy w ruchu szukaj!” 

 

 

 

 

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia – mgr Alina Pochcioł

 

Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej prowadzone były w trzech grupach ćwiczebnych: dwie grupy dotyczyły płaskostopia, a jedna - bocznych skrzywień kręgosłupa- skolioz. W zajęciach uczestniczyło po 12 dzieci w każdej grupie z podziałem na 6 dziewczynek i 6 chłopców. Celami gimnastyki było: korygowanie zaburzeń statyki ciała i przeciwdziałanie ich pogłębianiu się i utrwalaniu. Na zajęciach kształtowano odruch prawidłowej postawy ciała, zwiększano zakres ruchu w stawach, wzmacniano osłabione grupy mięśniowe. Poprawiano zaburzenia w rozwoju motoryczności, podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu – przez ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady.

 

 

Założenia udało się zrealizować w całości. Zajęcia te cieszyły się popularnością wśród uczniów i uznaniem wśród rodziców. Udzielono kilkudziesięciu instruktaży ćwiczeń domowych.

Osiągnięte efekty:

 

  • wzrost świadomości uczniów,
  • poprawa sprawności ruchowej,
  • poprawa wad postawy,
  • lepsze samopoczucie wykonujących ćwiczenia,
  • zapobieganie powstawaniu otyłości,
  • poprawa współpracy w zespole,
  • zdrowy styl życia uczniów,
  • korekcja wskazanych wad postawy.

 

 

„W naszej szkole rozwijają się talenty, kto tu wejdzie, czuje się jak wniebowzięty”.

 

 

Dzieci uczestniczące systematycznie w zajęciach koła teatralno - literackiego w Szkole Podstawowej nr 20 im. H. Jordana realizowanego w ramach programu Dajmy dzieciom skrzydła - indywidualizacja procesu kształcenia i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych” miały okazję rozwijać swe zainteresowania na wiele sposobów.

 

Uczestniczyły w zajęciach szkolnych, przygotowały inscenizację tekstów Janusza Korczaka i wystąpiły przed publicznością szkolną oraz na scenie Miejskiej Biblioteki Publicznej w przedstawieniu „Kochać dziecko jak Korczak”. Wzięły także udział w warsztatach teatralnych razem z profesjonalną grupą teatralną w Pawłowicach.

 

Uczestnicy zajęć niewątpliwie rozwinęli swe uzdolnienia recytatorskie i aktorskie. Ponadto dzieci mogły skutecznie uczyć się współdziałania w grupie i brania odpowiedzialności za powierzone zadania. Terminowo wywiązywały się z wyznaczonych im zadań.

Uczestnicy zajęć nabrali także większej dbałości o kulturę języka (poprawna wymowa, dykcja i akcent), rozwinęli swój talent, pogłębili zainteresowanie teatrem i językiem. Podczas zabaw językowych nauczyli się, czym jest rym, rytm, sami tworzyliasne rymowanki. Mogli projektować kostiumy oraz współtworzyć scenografię do przedstawienia.

 

 

 

„Gdy dodajemy, odejmujemy,

 

Główki szybko nam pracują

 

Wszystko pięknie się sumuje

 

Nasza wiedza procentuje.”

 

 

 

 

 

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.

 

 

 

W zajęciach uczestniczyło 30 uczniów (15 dziewczynek i 15 chłopców) klas I-III.

 

Zajęcia matematyczne skierowane były do uczniów mających trudność ze zrozumieniem treści z zakresu matematyki. Ich celem była indywidualizacja nauczania, usprawnienie pamięci, operacji pamięciowych, spostrzegania oraz orientacji przestrzennej, rozwijanie i doskonalenie elementarnych umiejętności matematycznych, eliminowanie trudności w rozwiązywaniu zadań tekstowych, zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych, wdrażanie do logicznego myślenia i  samodzielności, rozpoznawania i konstruowania figur geometrycznych, klasyfikowania obiektów, różnych sposobów przeliczania elementów. Stosowane metody i formy pracy to min. gry i zabawy dydaktyczne, ćwiczenia manipulacyjne, indywidualna praca z wykorzystaniem kart pracy dla każdego ucznia. Uczniowie bardzo chętnie uczęszczali na zajęcia i z dużym zaangażowaniem podejmowali zadania, które dostosowane były do ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i edukacyjnych. Wykorzystywano pomoce dydaktyczne: liczmany, klocki matematyczne, gry planszowe, układanki matematyczne, wagi, zegary, zeszyty ćwiczeń, karty pracy, programy multimedialne.

 

 

 

Nauczyciele prowadzący zajęcia: mgr Barbara Albin, mgr Ewa Barnaś, mgr Agata Mizera-Kulas, mgr Maria Pacan, mgr Bożena Tomczak

 

 

 

„My się w szkole nie nudzimy, bardzo świetnie się bawimy.

 

W niej uczymy się pisania oraz wierszy recytowania. Wiele rzeczy uczy nas, więc przyjemnie płynie czas.”

 

 

 

 

 

Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysfunkcji.

 

 

 

   W zajęciach uczestniczyło w sumie 30 uczniów (15 dziewczynek i 15 chłopców).
Główna praca skupiała się nad stymulacją, usprawnieniem, doskonaleniem procesów analityczno – syntetycznych. Zastosowano ćwiczenia usprawniające: percepcję wzrokową i słuchową, koordynację wzrokowo - ruchową, orientację przestrzenną, koncentrację uwagi. Rozwijano sprawność językową, komunikacyjną oraz grafomotoryczną.
      Aby osiągnąć cele zajęć zastosowane zostały różne metody aktywizujące. Układy ćwiczeń, zadań i zabaw o różnym stopniu trudności przeplatane były ćwiczeniami relaksacyjnymi. Ćwiczenia zawierały rozmaite typy zadań: quizy, puzzle, domina, gry planszowe, rebusy, krzyżówki, teksty z lukami, gry sprawnościowe itp. Do ich wykonania wykorzystywane były bardzo ciekawe pomoce dydaktyczne pozyskane ze środków unijnych. Stosowanie różnorodnych pomocy dydaktycznych sprawiało, że zajęcia były bardzo ciekawe i pozytywnie stymulowały procesy poznawcze u dzieci co budziło ich zainteresowanie i chęć do dalszej pracy.

 

Zajęcia te przyniosły spodziewane efekty. Pozwoliły uczniom uwierzyć we własne siły oraz rozwinąć i poprawić umiejętności: czytania i pisania. Dzieci poprawiły pamięć i koncentrację uwagi, a także logiczne myślenie. Osiągnęły postępy w pisaniu oraz poprawiły jakość czytania i rozumienia czytanego tekstu. Poszerzyły zakres słownictwa, zarówno biernego jak i czynnego. Rozwinęły sprawność językową w zakresie różnych form wypowiedzi ustnej i pisemnej. U dzieci w wielu przypadkach wzrosła motywacja do dalszej nauki.

 

Nauczyciele prowadzący zajęcia: mgr Barbara Albin, mgr Ewa Barnaś, mgr Agata Mizera-Kulas, mgr Maria Pacan, mgr Bożena Tomczak

 

 

 


Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zdolnych ze szczególnym uwzględnieniem nauk przyrodniczych 

 

 

 

My jesteśmy mądre główki.

 

Na zajęciach rozwiązujemy trudne łamigłówki.”

 

 

 

 

 

Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych matematycznie ”Młody matematyk”

 

 

 

Nauczyciel prowadzący zajęcia – mgr Bogusława Lasota

 

 

 

 

 

           Zajęcia odbywały się w każdą środę i dwa razy we wtorki począwszy od września do listopada 2012 roku w godzinach 11.45 – 13.30. W zajęciach uczestniczyło sześcioro uczniów – 3 dziewczynki i 3 chłopców.

 

         Poprzez udział w zajęciach, uczniowie lepiej potrafią wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązywania różnorakich problemów matematycznych; znajdują różne drogi rozwiązywania tego samego problemu. Zajęcia dostarczyły dzieciom wiele radości i zadowolenia, ugruntowały i poszerzyły ich wiedzę matematyczną, sprawiły, że przekonały się o ważności i celowości pracy zespołowej, a sama działalność matematyczna dostarczyła im wiele satysfakcji. Niech świadczy o tym ankieta przeprowadzona wśród uczniów – tzw. arkusz informacji zwrotnej, w którym 100% uczęszczających na zajęcia uczniów wypowiedziało się pozytywnie o odbytych zajęciach. Tak samo 100% ankietowanych rodziców wyraziło swoje uznanie i zadowolenie z zajęć prowadzonych w ramach projektu ,,Młody matematyk”.

 

         Stosowanie indywidualizacji w nauczaniu, która była możliwa dzięki pracy w małej – sześcioosobowej grupie - miało przede wszystkim ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, ale również i dla nauczyciela, który mógł na bieżąco oceniać efekty swojej pracy. Można mówić również o pewnych walorach społecznych, gdyż podczas indywidualizacji dziecko prawidłowo rozwija się zarówno pod względem poznawczym jak i emocjonalnym, co z kolei eliminuje ewentualne niepowodzenia szkolne i zwiększa aktywność oraz motywację uczniów do nauki.